STUDI KELAYAKAN PEMBUKAAN PROGRAM STUDI TADRIS IPA DI IAIN MADURA
Abstract
With the increasing demand for science teachers in Pamekasan and the positive community response to the opening of a new study program, this research was conducted to evaluate the potential establishment of the Tadris IPA Study Program at IAIN Madura. Data was collected through questionnaires distributed to twelfth-grade students of SMA/SMK/MA in Pamekasan, Sampang, and Sumenep, as well as interviews with teachers, school principals, and the curriculum development team at IAIN Madura. As many as 78% of respondents supported opening the Tadris IPA Study Program, with 65% of prospective students expressing interest. About 70% of stakeholders hoped that graduates could integrate science and Islamic values. Based on the positive response from the community, the high interest from prospective students, and the expected graduate competencies, it is recommended that IAIN Madura consider opening the Tadris IPA Study Program. Integrating science and Islamic values is expected to meet the educational needs of Madura. Based on the data collected and the analysis conducted, the Tadris IPA Study Program at IAIN Madura is deemed worthy of establishment with specific considerations, including ensuring a qualified curriculum and a transparent faculty recruitment process.
Downloads
References
Aulia, F. (2020). Evaluasi Implementasi Kurikulum Berorientasi KKNI untuk Meningkatkan Kemampuan Mengelola Pembelajaran Abad ke 21.
Dikti, D. (n.d.). Ruang Lingkup.
Fatkhurrohman, M. A., Yustiana, Y. R., & Rochintaniawati, D. (2023). Kajian literatur kurikulum pendidikan ipa: konten ipa perguruan tinggi abad 21. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Alam (JP-IPA), 4(01), 27–39.
Hamim, S., & Nurman, N. (2006). Studi Kelayakan Dan Proposal Pembukaan Program Studi S2 Ilmu Pemerintahan Pascasarjana Universitas Islam Riau. Pascasarjana Program Studi Ilmu Pemerintahan Universitas Islam Riau, 1–60.
Hasanah, F. (2020). Strategi Kepala Madrasah dalam Meningkatkan Profesional Guru di MTs Sunan Kalijaga Larangan Pamekasan.
Hidayat, W. (2017). Perencanaan pembangunan Daerah: Pendekatan pertumbuhan ekonomi, Disparitas pendapatan dan kemiskinan. UMMPress.
Hidayati, A. R., Puspitasari, C. E., Sunarwidhi, A. L., Aini, S. R., Pratama, I. S. P., & Safriyana, B. I. N. (2022). Studi Kelayakan Pendirian Program Studi Profesi Apoteker di Universitas Mataram, Nusa Tenggara Barat. Jurnal sosial ekonomi dan humaniora, 8(1), 64–67.
Jayanti, K. D., & Senam, S. (2017). Studi kinerja guru lulusan program studi pendidikan kimia universitas negeri yogyakarta di daerah istimewa yogyakarta. Jurnal Inovasi Pendidikan IPA, 3(1), 63–69.
Kisbiyanto, K. (2015). Manajemen pendidikan di bawah kementerian agama ri. ELEMENTARY: Islamic Teacher Journal, 3(1).
Kutsiyah, F., Hakim, L., & Kalsum, U. (2020). Kelekatan Modal Sosial Pada Keluarga Santri Di Pulau Madura. Palita: Journal of Social Religion Research, 5(2), 183–203.
Nur, M. (2018). Penerapan Esp Di Perguruan Tinggi Umum (Non English Majors) Melalui Pendekatan Content-Based Instruction-Cbt. Mabasan, 12(1), 86–103.
Qosim, M. (2015). Kesiapan stain pamekasan dalam menyelenggarakan program magister manajemen pendidikan islam. NUANSA: Jurnal Penelitian Ilmu Sosial Dan Keagamaan Islam, 12(2), 361–388.
Said, F., Hanafi, H., Ferdianto, J., Wijaya, H. R., Lantang, A. G., Hali, M. S., & Putra, I. A. (2020). Studi kelayakan pembukaan program studi terapan destinasi pariwisata di politeknik pariwisata lomnok.
Satyawan, I. M., Kardiawan, I. K. H., & Kusuma, K. C. A. (2020). Studi Kelayakan Pembentukan Program Studi Pendidikan Jasmani Pendidikan Guru Sekolah Dasar (PJ PGSD) Tahun 2019. Jurnal Ika, 18(1), 73–84.
Solichin, M. M., Alim, W. S., Sofiana, E., & Maulidi, F. H. (2021). Integrasi ajaran islam dengan ilmu pengetahuan.
Suwandi, S. (2020). Pengembangan Kurikulum Program Studi Pendidikan Bahasa (dan Sastra) Indonesia yang Responsif terhadap Kebijakan Merdeka Belajar-Kampus Merdeka dan Kebutuhan Pembelajaran Abad ke-21. 1–12.
Syarif, Z. (2016). Pergeseran perilaku politik Kiai dan santri di Pamekasan Madura. Al-Tahrir: Jurnal Pemikiran Islam, 16(2), 293–311.
Syarif, Z., & Thabrani, A. M. (2020). Paradigma Moderasi Keilmuan Perspektif Epistimologi Ma’had Internasional. Jakad Media Publishing.
Wicaksono, B. (2000). Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 61/Dikti/Kep/2000 Tentang Petunjuk Pelaksanaan Kerja Sama Perguruan Tinggi Di Indonesia Dengan Perguruan Tinggi/Lembaga Lain Di Luar Negeri. Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Tinggi Departemen Pendidikan Nasional Republik Indonesia No. 61/Dikti/Kep/2000 Tentang Petunjuk Pelaksanaan Kerjasama Perguruan Tinggi Di Indonesia Dengan Perguruan Tinggi/Lembaga Lain Di Luar Negeri.
Copyright (c) 2023 Eva Nikmatul Rabbianty, Siti Azizah, Najwa Muqoddas, Dewi Nafila
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.